Milieubewust leven

Mama’s Jungle schreef afgelopen dinsdag een #SPAMJEBLOG over wat andere bloggers hebben met bio en eco. Ik vond het een leuk initiatief en dacht: laat ik daar eens een blogje over schrijven!

Ik heb veel met biologisch en ecologisch leven en eten. Biologisch vind ik als kritisch mens soms lastig, omdat ik het ook een marketing-trucje vind en ik zet veel vraagtekens bij de onderzoeken die mensen vaak aanhalen over hoe biologisch zo veel beter is. Toch koop ik liever biologisch eten, mits het niet te absurd duur is. Biologische eieren vind ik bijvoorbeeld erg belangrijk, omdat hier de kippen een beter leven hebben dan de andere legkippen.

En dan kom ik gelijk bij m’n belangrijkste punt: de dieren of liever het leven. Ik vind dat we bewuste keuzes moeten maken waarbij je respect moet hebben voor ander leven. Dat van dieren, planten, het milieu en alles en iedereen wat leeft om ons heen. We zijn een vegetarische huishouden met wat veganistische neigingen. Zo vermijden we alles waar dierlijke producten in verwerkt worden (ook de insecten, de varkensharen, vooral de gelatine), terwijl we wel melkproducten en eieren eten, maar tegelijkertijd koopt Ted geen kleding of schoenen waarin dierlijke producten verwerkt zijn en kopen we geen speelgoed voor Ronja waarbij dit het geval is.

Daarnaast consuminderen we volgens mij al ons gehele leven. We kopen niet veel en houden ook niet van shoppen, dat helpt natuurlijk. We hebben geen probleem met tweedehands spullen, Ronja heeft veel gebruikt speelgoed en tweedehands kleding. Tweedehandsondergoed doe ik niet aan, geen onderbroeken, bh’s, topjes of sokken voor ons. En de spullen moeten er wel nog goed uit zien. We proberen ook onze grote aanschaffen milieubewust te doen: energiezuinige apparatuur en zonnepanelen op het dak. We gebruiken onze auto nauwelijks, doen alles te voet of met de fiets.

Dit past bij wie we zijn en wat we willen van het leven. We willen eenvoudig leven, zonder dat geld een al te grote rol gaat spelen of last gaat worden, met respect voor elkaar en de natuur door elkaar te accepteren of proberen te begrijpen. En door elkaar ook vrij te laten in wat we willen en doen. Zo proberen we een respectvol, harmonieus en gelukkig gezin te zijn.

TwitterBloglovin

Plaats een reactie