Kraamvrouw af: Amber is 6 weken oud!

Arcadia - Avonturen van een Mama

Ik ben alweer geen kraamvrouw meer, want afgelopen vrijdag was Amber 6 weken oud! De tijd vliegt voorbij en wat is het makkelijk nog zo’n kleintje er bij. Hoe het nu met ons gaat? Je krijgt van mij een uitgebreide update in dit blogje!

Het gaat allemaal echt heel erg makkelijk. Amber is een voorbeeldige baby. Ze meldt zich alleen als ze honger heeft en verder heeft ze af en toe ’s avonds dat ze een keertje hoogstens 15 minuutjes kermt van krampjes-pijn. Nu we een voldragen baby hebben, realiseer ik me pas wat voor ellende we hebben meegemaakt met Ronja. Wat een hel was het! En wat heeft een prematuur kindje ongelofelijk veel zorg nodig vergeleken met een voldragen kindje. Soms vraag ik me af of Amber daadwerkelijk zo’n makkelijke baby is of dat het gewoon aan ons eigen referentiekader ligt.

Het mooiste is toch wel de borstvoeding: die loopt als een trein. Amber is echt een professionele borstvoedingsbaby. Ze houdt mijn borsten heerlijk zacht en groeit als kool. Dat is wel even anders dan mijn full-time-kolf-ervaring met Ronja. Bovendien heb ik door de borstvoeding een hele andere relatie met Amber. Amber wordt helemaal blij als ze me hoort, ziet of ruikt. Ze wordt ook direct tevreden zodra ik haar vast heb of tegen haar praat. En dan die sprankelende ogen die me aankijken zodra ze weet dat ze wat gaat krijgen. Heerlijk genieten!

En toch heb ik ook al m’n eerste borstontsteking achter de rug. Dat kwam niet door Amber. Het was een samenloop van omstandigheden waardoor ik – gevoelig als ik ben voor borstontstekingen – er meteen een te pakken had. En ook die borstontsteking had Amber binnen no time opgelost, gelukkig maar, want ik was er doodziek van.

Verder doet Amber het fantastisch. Ze maakt oogcontact met iedereen, is steeds vaker wakker na een voeding en toont ook al interesse in haar speeltjes. Ze lacht!! Ronja lachte pas met 5 maanden! Wat heerlijk om zo contact te maken met je lieve pruttelbaby. En pruttelen kan ze: ze poept aan een stuk door met de bijbehorende kreungeluiden.

Ronja is een geweldige grote zus. In het begin reageerde ze even alle stress en spanning af op Ted, maar dat is inmiddels verleden tijd. Ze is vanaf moment één dol op Amber. Helemaal verliefd en ze wil voortdurend helpen, bij Amber zijn, met Amber spelen en voor haar zorgen. Ze heeft nog geen jaloerse blik naar haar toegegooid. Dat komt vast wel als Amber mobiel wordt en met háár speelgoed gaat spelen.

Met de 6 weken ben ik geen kraamvrouw meer. Ik ben niet meer zwanger en zal dat ook nooit meer worden. Dat doet me geen pijn en maakt me zeker niet verdrietig. Ik ben zo blij met mijn twee prachtige meiden! En intens dankbaar voor de ervaring die we hebben gehad met Amber. Goed de zwangerschap was ronduit kut, maar zelfs toen konden we nog van haar in de buik genieten. En ook de bevalling was loodzwaar, maar met zo’n prachtige geboorte dat het het meer dan waard was. En daarna de zwarte wolk in de kraamtijd dankzij m’n zwangerschapsvergiftiging. Het was me een rollercoaster! Maar we hebben daarvoor Amber teruggekregen: een gezonde voldragen dochter en een voorbeeldbaby. Geweldig!

Afgelopen vrijdag had ik ook mijn laatste controle bij dokter P. Daarmee is deze periode écht afgesloten. Ik slik nog maar 3 bloeddrukpillen per dag: 3x100mg labetalol. Dat is niks vergeleken met de enorme cocktail die ik voor en na de zwangerschap naar binnenwerkte. En nu kan ik de medicatie verder afbouwen bij de huisarts. Erg fijn, want die zit om de hoek! De controle was voor mij wel emotioneel. Ik kon Amber showen die ik mee had genomen in m’n ringsling. Dat vond dokter P. hartstikke leuk. En we konden samen positief terugkijken op de zwangerschap. Nogmaals zei dokter P. dat nu de juiste formule te pakken hadden, dus dat dit een volgend kindje niet in de weg zou staan. En nogmaals moest ik hard lachen en haar toch echt laten weten dat er hier niet nog een kleintje bij komt!

En dat is nog wel het mooiste: ons gezin is compleet.
Écht!
100% Zeker weten dubbel en dwars met een dikke streep eronder en een punt erachter.
En dat voelt ook zo. Het is niet alleen een rationeel iets dat ik mezelf vertel, omdat we het risico niet meer aan willen gaan. Ons gezin voelt af met onze twee meiden. Het is goed zo, we zijn dolgelukkig met hen. Ik krijg m’n lichaam terug, kan weer een moeder zijn voor mijn lieve Ronja en met haar kan spelen en ravotten, heb het huishouden weer op rolletjes lopen en ben zelfs weer aan het sporten. Arme Ted heeft z’n lieve vrouw en partner in crime terug. We zijn met z’n viertjes dolgelukkig en zo gaan we onze toekomst tegemoet.

Verwacht dus nog veel mooie Mama Avonturen de komende tijd!

5 thoughts on “Kraamvrouw af: Amber is 6 weken oud!

  1. Heel mooi om te horen dat het allemaal zo goed gaat! Kijk uit naar je blogjes over jullie mooie-meiden-gezin!

    Liefs, Onzeweg

    ps, hoe gaat het nu met de ziekte die je hebt, de ziekte van Grave?
    Een collega van me heeft laatst de diagnose gekregen.
    Ze heeft nu medicijnen. Haar ogen vallen bijna uit haar hoofd, een klant aan haar kassa
    die arts is, heeft haar er op gewezen en zodoende is ze naar de huisarts gegaan.

    • Het gaat wel ok: TSH is te laag, wat betekent dat de medicatie waarschijnlijk omlaag moet. Maar over 2 maanden weten we daar meer over (weer bloedprikken).

      Wat vervelend dat je collega ook de oogziekte te pakken heeft! Daar heb ik gelukkig geen last van. Fijn dat die arts haar er op gewezen heeft, hopelijk krijgt ze snel een goede behandeling.

      • ja echt fijn dat deze klant haar erop wees, ik ken haar niet anders en vond het al vreemd en meerdere mensen zeiden het al. Toch liet ze het maar zo, totdat deze arts aan haar kassa kwam.

Geef een reactie

